Verandering? Niet alles hoeft veranderd te worden
- Chantal

- 15 mei
- 2 minuten om te lezen
We leven in een tijd waarin verandering bijna altijd naar buiten wordt gezocht. Een andere baan. Een ander huis. Een andere plek. Alsof het antwoord altijd ergens anders ligt.
Maar veel van wat we ervaren, zit niet in de situatie zelf. Het zit in hoe we ernaar kijken.
Dat zie ik vaak terug in coaching. Mensen komen met vragen over werk, keuzes of richting. En soms verwachten ze dat het antwoord ligt in een grote verandering. Maar regelmatig blijkt dat het meeste al aanwezig is.
Kun je zien wat er al goed is? Kun je accepteren wat er is? Kun je stoppen met constant optimaliseren?
Dat klinkt simpel, maar het is het niet. We leven in een cultuur waarin altijd méér mogelijk lijkt. Meer groei. Meer succes. Meer keuzes. Dat kan inspirerend zijn, maar het zorgt er ook voor dat je voortdurend het gevoel hebt dat er nog iets beter moet. En dat we minder tevreden zijn met wat we hebben.
Alsof tevredenheid hetzelfde is als stilstaan.
Terwijl dat helemaal niet zo is. Tevreden zijn met wat er is en nieuwsgierig blijven naar wat er nog meer kan, kunnen prima naast elkaar bestaan.
Ik was niet ongelukkig in Nederland. Integendeel. We hadden het leven waar we ooit van droomden. Een huis, stabiliteit, werk dat goed liep. Er was geen crisis.
Maar er was wel een spontane vraag.
Wat gebeurt er als we dit proberen? Wat als we een winter ergens anders heen gaan?
Die vraag kwam niet voort uit ontevredenheid. Het was nieuwsgierigheid. En dat verschil is groot.
Ontevredenheid duwt je weg van waar je bent. Nieuwsgierigheid nodigt je uit om te onderzoeken.
Dat onderzoek bracht ons al heel snel naar Spanje. Niet omdat Nederland niet goed was. Maar omdat we open stonden om te kijken wat er nog meer klopte. Dat we niet ontevreden met Nederland waren, maakte ook dat we tijd voordat we ons huis verkochten en daarmee echt weggingen uit Nederland.
En dat begon niet met een grote stap. Het begon met één simpele vraag.
Even anders kijken naar wat er is.
(Ik ben visueel ingericht en ik houd zelf altijd erg van 'uitzoomen'. Even in gedachten mezelf op Google Maps plaatsen en dan steeds meer uitzoomen waar ik sta. Neem even de omtrek van Spanje voor je. Dan heb je in het oosten in het midden zo'n puntje dat naar de Middellandse Zee wijst. Dát puntje, is het puntje op deze foto helemaal links.)





Opmerkingen